بهگزارش خبرنگار میراثآریا، ولی تیموری در برنامه تلویزیونی شبکه خبر روز سهشنبه 30 اردیبهشت 99 افزود: »همچنین مکانهایی را که امکان میدهیم تجمع در آنها ایجاد شود و شیوع ویروس کرونا بیشتر باشد، تحت کنترل داریم.»
او تصریح کرد: «همانطور که میدانید همکاران ما در بخش خصوصی و نیمهخصوصی صنعت گردشگری حدود سه ماه است که همگام با توصیههای بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا به شکل داوطلبانه مراکز تفریحی، گردشگری حتی اقامتی و پذیرایی خودشان را تعطیل کردند، به دنبال این بودیم کمک کنیم تا از این بحران هر چه زودتر عبور کنیم.»
معاون گردشگری افزود: «این مرحله بحرانی با کمک همکاران ما در وزارت بهداشت مدیریت شده و اکنون با توجه به شرایط جدید و گشایشهایی که در تردد بین شهرها، استانها و مراکز معنوی، مذهبی و زیارتیمان اتفاق افتاده است، پیشبینیهایمان با رصدهای میدانی که داریم، این است که مردم بعد از دوران سختی که در قرنطینه خانگی بودند، نیاز دارند به شکلی از این استرس و فشار بیرون بیایند، بنابراین آمادگیها ایجاد شده بهطوری که در طول این مدت همه پروتکلهای بهداشتی و توصیههایی که در ابعاد جهانی مطرح شد و ستاد ملی کرونا آن را نیز توصیه کرده است در داخل کشورمان به همه تأسیسات گردشگری ابلاغ کردیم.»
او تصریح کرد: «دورههای آموزشی به شکل ویدئو در فضای مجازی در این خصوص برگزار شده است. ابلاغی که دکتر مونسان امروز مبنی بر بازگشایی مراکز تفریحی روباز، طبیعتگردی و کوهستانی داشتند، بهنوعی بازتاب این موضوع است که دستگاههای خدمات رسان از جمله این وزارتخانه و واحدهای گردشگری ما این آمادگی را دارند که برای سفرهای کاری و زیارتی مردم حتی برای سفرهای تفریحی احتمالی آنها بدون ایجاد دغدغه و مشکلات در این حوزه، خدماترسانی مجاز داشته باشند و از این مسیر بتوانیم کمکی برای این صنف که سه ماه مراکز خود را در اوج کار بهمنظور کمک به مدیریت این بیماری تعطیل کردند، داشته باشیم.»
تیموری افزود: «طبیعتاً در موضوع مدیریت بیماری کرونا با وزارت بهداشت بهعنوان دستگاه مرجع همه همکاری و همراهی لازم را داشتیم و حتی واحدهای گردشگری ما در اوج بیکاری اعلام آمادگی کردند تا بهعنوان مراکز نقاهتگاهی وارد شوند و داوطلبانه کمک کنند.»
او تصریح کرد: «اکنون احساس ما این است که فاز بحرانی با همت همکاران ما در وزارت بهداشت بر طرف شده و ما برای اجرای توصیههای آنها، سه پروتکل بهداشتی ویژه سفر آماده کردیم، یکی از پروتکلهایی که بهتازگی بهعنوان پروتکل سفر هوشمند ابلاغ شده است این است که برای بخش سفر، نحوه چگونگی رعایت این پروتکلهای بهداشتی مطرح شده است بهعنوان مثال بعد از اقامت در یک اتاق هتل، باید 24 ساعت آن اتاق خالی بماند تا تمامی مواردبهداشتی به شکل دقیق رعایت شود.»
تهیه پروتکلهای بهداشتی 40 صفحهای برای موزهها
معاون گردشگری کشور بیان کرد: «برای موزهها و مراکز تاریخیمان یک پروتکل 40 صفحهای آماده کردیم، این حساسیت برای ما بهعنوان متولیان گردشگری کشور وجود دارد و سعی کردیم در مدت این سه ماه تمامی موارد را به بخشهای مربوطه انتقال دهیم تا بتوانیم مدیریت کنیم تا گامهای بعدی برای این گشایشها برداشته شود.»
برای ارائه خدمات مطمئن و ایمن تمهیداتی اندیشیده شده است
او افزود: «برای ارائه خدمات مطمئن و ایمن تمهیداتی اندیشیده شده و نظارت بر اجرای فرآیند پروتکلهای بهداشتی سفر انجام شده است بهطوری که آموزشها و توانمندسازی ها در این زمینه اتفاق افتاده است. ما در قالب ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر علاوه بر این وزارتخانه، 22 دستگاه، سازمان و نهاد دولتی و حتی بخشهای خصوصی را بسیج کردیم و هفته گذشته جلسهای نیز با حضور اعضای آن برگزار شد و همه آنها بخش به بخش، پروتکلهای تخصصی را تهیه کردند.»
تیموری اظهار کرد: «همه مشورتها و همافزاییها در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر این بوده است که در ارائه خدمات ایمن و سالم، آمادگی ایجاد شود و نظارتها در این زمینه انجام شود.»
او افزود: «از هفته گذشته نظارتها و بازدیدهای میدانی ما در سطح استانها و کشور شروع شده است و به شکل مرتب مراکز اقامتی و تأسیسات گردشگری کنترل میشوند، در طول سه ماه یاد گرفتیم به هر حال باید نحوه همزیستی با این ویروس را یاد بگیریم چون چشماندازی برای از بین رفتن این ویروس وجود ندارد.»
معاون گردشگری کشور بیان کرد: «باید کمک کنیم تا در کنار بحران سلامت، بحران اقتصادی و اجتماعی به وجود نیاید، زنجیره خدمات رسان گردشگری این آمادگی را در خود ایجاد کرده که ابعاد اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را نیز مدیریت کند.»
دغدغه سلامت، دغدغه اصلی ماست
او افزود: «با رصدها و پایش هایی که داریم همه آمادگیها را در زنجیره تأمین خدمات گردشگری ایجاد کردیم و مطمئن باشید دغدغه سلامت، دغدغه اصلی ماست و همه موارد را در این زمینه رعایت کردیم و خواهیم کرد. همچنین همه همکاران ما متعهد به رعایت این پروتکلها هستند.»
خسارت بیش از 4 هزار میلیارد تومانی به شکل مستقیم به مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی
تیموری در خصوص میزان خسارتهای اقتصادی وارد شده به صنعت گردشگری ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: «هزینهها و خسارات بسیار بالایی به این صنعت وارد شد، تنها میزان آسیبی که به شکل مستقیم به بخش اقامتی، پذیرایی و دفاتر خدمات مسافرتی وارد شده است بالای 4هزار میلیارد تومان برای سه ماه بود، اگر اثرهای غیرمستقیم را در نظر بگیریم این عدد چهار برابر خواهد شد.»
مراکز گردشگری برای شروع فعالیتهای خود در سایت وزارت بهداشت ثبتنام کردند
محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ادامه افزود: «با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحدهای پذیرایی و گردشگری، واحدهای تفرجگاهی و مکانهای بینراهی مجبور به تعطیلی شدند، این مراکز همکاری خوبی در این زمینه داشتند بهطوری که با شروع ثبتنام در سامانه سلامت وزارت بهداشت، بسیاری از این واحدها برای شروع فعالیت دوباره خود ثبتنام کردند و مجوزهای اولیه آنها برای این شروع صادر شد.»
او افزود: «با توجه به فروکش کردن بیماری البته در شهرها و روستاهای کوچک که به مراکز سفید و کمخطر تبدیل شدند، طبیعتاً گشایشهایی در فضای بهبود کسبوکار انجام شده و در دستور کار وزارت بهداشت و سایر دستگاهها نیز قرار گرفته است. این بازگشاییها طبیعتاً با رعایت مسائل مرتبط با فاصلهگذاری اجتماعی بهویژه الزامات سلامت محیط کار باید همراه باشد که بهسلامت مردم لطمهای وارد نشود.»
فرهادی تصریح کرد: «بهعنوان پیششرط اولیه مصوبه ما در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، افرادی که بخواهند کسبوکارهای خود را آغاز کنند حتماً باید در سایت وزارت بهداشت ثبتنام و کد رهگیری دریافت کنند، چه این مکان بینراهی و چه مکان پذیرایی باشد، سپس پروتکل مربوطه خود را که در سایت وزارت بهداشت بارگذاری شده است، دریافت کنند.»
ابلاغ به تمام دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور برای نظارت بر تأسیسات گردشگری
او بیان کرد: «همه این موارد کارهای اولیه است و کارهای ثانویه که از همه مهمتر است، کنترل و نظارت دقیق است. بهطور موازی از زمانی که این پروتکلها در حال تدوین و بارگذاری بود، ما ابلاغیهای را به تمام دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور ارسال کردیم و تمامی بازرسان و کارشناسان بهداشت محیط و حرفهای را برای این نظارت بسیج کردیم. این موضوع همچنان ادامه دارد و از شدت فعالیت آنها کم نشده است.»
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: «این ویروس با طبیعتی که دارد از طریق تماس منتقل میشود این تماس از طریق فردبهفرد یا تماس فرد با سطوح است. ما باید این دو موضوع مهم را تحت کنترل قرار بدهیم و در دستور کار وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی قرار بگیرد و معاونت گردشگری نیز به تمام واحدها تأکید کند که مراقب این دو موضوع مهم باشند، یعنی ضدعفونی دستها، گندزدایی سطوح و حفظ فاصله مطمئنه که تمام مراکز ملزم به رعایت آن هستند.»
رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی در هتلهای سراسر کشور
جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور تصریح کرد: «از روز اول برای هتلداران سلامت میمانانها در اولویت قرار داشت، اقدامات لازم نیز در این زمینه انجام شد و در کنار آن پروتکلهای بهداشتی از سوی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و وزارت بهداشت اعلام شده است.»
او افزود: «ضمن این که پروتکلها رعایت میشود بهطور مرتب هتلها ضدعفونی شده و تمامی مهمانان بدون استثنا، تب سنجی میشوند و سلامت کارکنان هتلها بهطور مداوم کنترل میشود تا بدون دغدغه بتوانند خدمات شایستهای را در راستای تأمین سلامت گردشگران ارائه کنند.»
حمزه زاده تصریح کرد: «خوشبختانه با تعامل نزدیکی که با وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی و وزارت بهداشت داریم، این اقدامات به نحو احسن انجام شده است.»
مشکل اصلی ما حفظ اشتغال بود
او در خصوص مشکلات پیشآمده در این ایام گفت: «مشکلات زیاد ما در این دوران در درجه اول خود کارکنان بودند، در مراکز اقامتی هتلها نزدیک به 80 هزار نفر کارمند مستقیم داریم و در کل صنعت گردشگری 240 هزار نفر فعالیت میکنند. از روز اول تعداد زیادی از آنها بیکار شدند، دغدغه اکثر هتل داران این بود تا جایی که ممکن است حقوق آنها را تأمین کنند در حقیقت مشکل اصلی ما حفظ اشتغال بود. در درجه بعدی درآمد هتلها صفر شد نهتنها در سه ماه گذشته درآمد نداشتیم بلکه هزینه مازاد نیز داشتیم.»
خسارت 4 هزار و 500 میلیارد تومانی در ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت به جامعه هتل داران
رئیس جامعه هتلداران کشور افزود: «4500 میلیارد تومان در ماههای اسفند، فروردین و اردیبهشت جامعه هتل داران ما ضرر کردند، در این زمینه خواستههای مختلفی مانند دریافت بیمه بیکاری، بخشودگی سهم بیمه کارفرما تا پایان شهریور و... بود.»
انتهای پیام/